
24 Mar Turpina pilnveidot pedagoģiskās kompetences pie partneriem Zviedrijā
Skolotājas mācās un vada stundas Ramstas skolā
Saldus pamatskolas skolotājas Māra Markava un Laura Ķevle piedalījās Saldus pamatskolas īstenotā Erasmus+ programmas (KA121) Personu mobilitāte mācību nolūkos, Nr. 2024-1-LV01-KA121-SCH-000200440 projektā “Efektivitāte un ilgspēja” darba “Ēnošanā” sadarbībā ar partneru skolu Zviedrijā, Ramstas skolā. Galvenais mērķis – pilnveidot teorētiskās un praktiskās zināšanas par Nelsona, P4C un Sokrāta dialoga metodēm, vērot un vadīt mācību stundas, uzzināt un iepazīt skolas darba plānošanu un pilnveidi.
Sokrata dialogu pārbauda praksē
Skolotājas Zviedrijā pavadīja piecas dienas, iegūstot pieredzi un zināšanas, ar ko papildināt ikdienas mācību darbu. Pirmajā dienā ar skolas vidi iepazīstināja Ramstas skolas audzēkņi. Dienas otrajā daļā tika apgūta Sokrāta dialoga metode – klausoties Ramstas skolas skolotāju teorētisko izklāstu un praktiski vērojot metodes pielietošanu pirmskolā. Pēc tam skolotājas kopā ar Ramstas skolas pedagogiem realizēja Sokrāta dialogu savā starpā, lai iegūtu pieredzi kā dialoga dalībniecēm. Dienas beigās tika veikts metodes izvērtējums un pārrunātas galvenās atziņas par redzēto un dzirdēto.
Mācās kopā ar spāņu kolēģiem
Otrajā dienā teorētiski un praktiski tika apgūta Nelsona metode kopā ar kolēģēm no Spānijas. Lai iepazītu metodi mācību darbā, skolotājas piedalījās divās mācību stundās: 5. klasē Nelsona metode tika izmantota sociālo zinību stundā, lai apgūtu tēmu: “Mīlestība”, bet 1.klasē zviedru valodas stundā metodi lietoja īpašības vārdu apguvē. Dienasnoslēgumā kopā ar Ramstas skolas skolotāju tika sniegta atgriezeniskā saite par metodes nozīmīgumu un pielietošanas iespējām ikdienas darbā.
P4c jeb filozofija bērniem
Trešā diena iesākās ar teorētisko zināšanu iegūšanu par P4C (filozofija bērniem) metodi. Pēc teorētisko zināšanu iegūšanas skolotājas devās stundu vērošanā pie 3.klases skolēniem, lai redzētu iegūto teorētisko zināšanu praktisku pielietošanu mācību procesā. Apkopojot iegūto teorētisko informāciju un iegūto pieredzi stundas vērošanā, tika veikts dienas izvērtējums un uzsākts stundas plānošanas process. Dienas noslēgumā kopā ar Spānijas un Zviedrijas kolēģiem bija lieliska iespēja doties ekskursijā, lai iepazītos ar kultūrvēsturisko mantojumu un dažādiem nozīmīgiem apskates objektiem ceturtajā lielākajā Zviedrijas pilsētā Upsālā.
Praktiska pieredze – stundas vadīšana zviedru skolēniem
Ceturtās mācību dienas pirmo pusi skolotājas pavadīja, lai kopā ar Ramstas skolas skolotāju plānotu savu stundu, ko vadīs kādā no Ramstas skolas klasēm, izmantojot kādu no apgūtajām metodēm. Skolotājas izvēlējās stundu vadīt 3. klasē, izmantojot P4C metodi. Plānošanas procesā tika pārrunāti svarīgākie metodes soļi, izvēlēts attēls, ar kuru skolēniem būs jāstrādā, kā arī sagatavota darbam nepieciešamā prezentācija. Pēc stundu izveidošanas skolotājas devās stundu vērošanā viena pie otras, lai iegūtu pieredzi un pēc tam sniegtu un saņemtu atgriezenisko saiti par paveikto. Savukārt dienas nobeigumā skolotājas baudīja tradicionālo zviedru virtuvi, izvērtējot nedēļā paveikto un daloties pieredzē par savas valsts izglītības sistēmu.
Darba ēnošanas pieredze
Noslēdzošajā dienā skolotājas vēroja dažādas mācību stundas, piemēram, ģeometrijas stundu 1. klasē par tēmu: “Figūras”. Pēc stundas veica izvērtējumu par redzēto kopā ar skolotāju. Atlikušo dienas daļu skolotājas piedalījās āra jeb meža stundā kopā ar pirmskolas audzēkņiem. Šādas meža stundas tiek organizētas visām klasēm reizi mēnesī. Skolotājas kopā ar skolēniem dodas uz skolas teritorijā esošo mežu, lai tur visas dienas garumā organizētu mācību procesu. Viens no skolēnu uzdevumiem, neatkarīgi no vecuma, ir uzbūvēt nojumi savām mantām un sadalīties grupās, lai visas dienas garumā kopā ar grupas biedriem sadarbotos veicamajos uzdevumos. Šajā reizē skolēni mežā apguva zviedru valodu, veicot daudzveidīgus mācību uzdevumus. Vecāko klašu skolēni paši arī gatavo savas pusdienas turpat mežā, izmantojot skolas ēdnīcā sagatavotos produktus. Noslēdzot mācību stundas mežā, skolēnu uzdevums ir sakārtot teritoriju, nojaukt uzbūvētās nojumes un nogādāt materiālus atpakaļ skolas glabātuvē. Pēc vērotājām stundām skolotājas kopā ar Ramstas skolas pedagogiem un direktori veica nedēļas izvērtējumu, daloties ar savām pārdomām, ieguvumiem, secinājumiem un ieteikumiem. Noslēgumā skolotājas saņēma apliecības par apgūtajām mācību metodēm.
Ieguvums un atziņas
Iegūtās zināšanas un praktiskā pieredze sniedz būtisku pienesumu profesionālajai izaugsmei un mācību procesa pilnveidei. Apgūto un vēroto metožu pielietošana dažādos mācību priekšmetos var uzlabot skolēnu iesaisti un mācību rezultātus. Kopumā komandējums devis iespēju ne tikai iegūt jaunas zināšanas, bet arī tās praktiski izmantot, tādējādi gūstot iespēju veicināt mūsdienīga un skolēniem saistoša mācību procesa attīstību. Izzināta vietējās kopienas kultūra, vēsturiskais mantojums un radies priekšstats par izglītības sistēmām Zviedrijā un Spānijā.
Informāciju sagatavoja Laura Ķevle, Māra Markava