Februārī tika aptaujāti 127 skolēni, kuri mācās 5. – 9.klasē. Kopumā šajās klasēs mācās 162 skolēni. Aptaujā piedalījās 64 meitenes un 63 zēni. Respondenti atbildēja uz 14 jautājumiem. Apkopojot iegūtos, datus var secināt:
- Dabaszinātņu mācību priekšmetus par interesantiem uzskata 60% aptaujāto respondentu;
- Par grūtiem un sarežģītiem dabaszinātņu mācību priekšmetus uzskata 54% aptaujāto respondentu, 19% domā, ka dabaszinātņu mācību priekšmeti nav grūti un sarežģīti, bet 27% aptaujāto respondentu nav pārliecināti vai dabaszinātņu mācību priekšmeti ir grūti un sarežģīti;
- 50% meiteņu un 47% zēnu visaugstāk vērtē stundas, kurās var pētīt, eksperimentēt, izdarīt secinājumus. 24% meiteņu un 13% zēnu uzskata, ka interesantas mācību stundas ir tad, kad paši var praktiski darboties;
- Pētījumus patstāvīgi labprāt veiktu 67% meiteņu un 48% zēnu, 9% meiteņu un 35% zēnu nevēlētos veikt pētījumus patstāvīgi, bet 24% meiteņu un 17% zēnu nezin vai vēlētos veikt patstāvīgus pētījumus.
- Vērtējot savas spējas patstāvīgi veikt dažādus pētnieciskās darbības soļus ir redzams, ka pēc skolēnu domām vislielākās grūtības sagādā hipotēzes izvirzīšana (39%). Otrs grūtākais pētnieciskās darbības posms ir secinājumu izdarīšan (19%). Tikpat daudz respondentu ir atzinuši, ka patstāvīgi spēj izvirzīt hipotēzi un tikt galā ar secinājumu izdarīšanu.
- Veicot pētnieciskus uzdevumus dažādus IKT rīkus izmanto 93% meiteņu un 77% zēnu, IKT rīkus pētniecisko uzdevumu veikšanai nelieto tikai 5% aptaujas dalībnieku. Respondenti, kuri ir atbildējuši, ka IKT rīkus pētniecisko uzdevumu veikšanai lieto dažreiz vai nelieto vispār, savu atbildi ir pamatojuši šādi:
- Skolā tādu nav (1);
- Ne vienmēr tā var iegūt nepieciešamos datus (3);
- Nezinu kā to darīt (4);
- Neesmu to darījis (2);
- Man nevajag (1);
- Labprāt dabaszinātņu mācību stundās, 41% meiteņu un 47% zēnu strādātu pāros; 33% meiteņu un 43% zēnu labprāt strādātu grupās un veiktu pētnieciskus uzdevumus, bet 26% meiteņu un 10% zēnu vēlētos strādāt individuāli un veikt patstāvīgus pētījumus.
- Lai labāk apgūtu dabaszinātņu mācību priekšmetus un veiktu pētnieciskus uzdevumus 32% meiteņu un 30% zēnu labprāt vēlētos strādāt, izmantojot dažādus IKT rīkus.
- Aptaujātie respondenti labprāt vēlētos piedalīties dažādās dabaszinātņu stundās un visvairāk respondentu ir atzinuši, ka vēlētos apgūt dabaszinātņu priekšmetus dodoties mācību ekskursijās un piedaloties āra nodarbībās (skatīt attēlā).
- Ar aptaujas palīdzību tika noskaidrots, ka no 127 aptaujātajiem respondentiem, kuri mācās 5. – 9.klasē viedtālruņi ir pieejami 120 respondentiem, kas sastāda 94%. Planšetdatori ir pieejami mazāk –, kas ir 41% no aptaujātajiem respondentiem.
Visu uzzināto mēs varam izmantot kā platformu pārmaiņu uzsākšanai mūsu digitalizācijas procesā pētnieciskajā dabībā dabaszinātņu mācību priekšmetos, kas ienesīs jaunas vēsmas mūsu skolā!